Medier

Frederik Lindhardt bidrager ofte med sin viden og indsigt i emner som kommunikation, samfund og sygdom til forskellige medier. 

Her finder du en oversigt over de artikler og interviews, som Frederik Lindhardt har givet til magasiner, tv og radio. De er opdelt i henholdsvis "Mennesker, retorik og samfund" og "Ledelse, kommunikation og forrettning".

Oversigt over artikler og interviews

Mennesker, retorik og samfund

Tro, tech og (k)ærlighed – Medvirken i Elektronista på Radio 24/7

I krisen bliver individualister til et kollektiv – Interview til Kristeligt Dagblad

Vi slår på glasset: Sådan holder du en god tale – Interview til Kristeligt Dagblad

Når man mister kontrollen, mister man sig selv – Indlæg i Information

Min far har givet mig en rygrad af ro – Interview til Kristeligt Dagblad

Frederik Lindhardts far fik Alzheimers – nu holder han foredrag om det – Indslag i TV Syd

Livet kan altid fortælle – Interview til Fremfærd Ældre

Her er mit brev til min afdøde far Jan Lindhardt – Indlæg på Euroman.dk

Demens presser os ud, hvor vi ikke kan bunde – Interview til Aarhus Stiftstidende

Jeg havde ikke søgt stillingen – Interview til Ældre Sagen

‘Han faldt sammen for øjnene af mig – og jeg kunne intet gøre’ – Interview til BT

Man er magtesløs – Interview i TV-Avisen, DR

Ledelse, kommunikation og forretning

Afskaf nu den fortærskede forretningslingo – Indlæg i Børsen
“Vi må have et rigere sprog for det at drive forretning, […] der er i øjeblikket en stærk tendens til, at de samme ord og metaforer bruges igen og igen, hvilket kun øger inflationen: Ord mister deres værdi, hvis de bliver brugt for meget. Og værdiløse ord gør brugeren af dem mindre værd at høre på. Så lad os få sat nye ord i og på spil. Det er en den eneste vej til en rigere verden. I mere end én forstand.”


Drop de klare budskaber og sats på relationer – Indlæg i Børsen Ledelse
“Kommunikation er altså ikke længere blot et spørgsmål om at få et budskab ud over rampen. Fra en afsender til en modtager. Det handler om at skabe og vedligeholde relationer, der kan danne udgangspunkt for intern co-creation, hvor leder og medarbejder løser problemerne sammen.”


Lederens mandat til forhandling – Indlæg i Børsen Ledelse
“Autoritet er ikke længere noget, en leder har. Det er noget, en leder gør. Lederen har fået en titel, men derfra giver den ikke sig selv – den skal opretholdes fra situation til situation. […] Lederne skal i langt højere grad lede argumenterende og modtagerorienteret, hvis de vil overkomme det, der kan virke som en af (frem)tidens største ledelsesmæssige udfordringer: At ledelse bliver medieret.”


Ny spejderfilm brager af sted – Interview til Markedsføring.dk
“God PR handler om at aktivere, engagere og motivere sine modtagere. Hvis det skal lykkes, kræver det et indgående kendskab til netop modtagerne.”


Tip top digital topchef – Indlæg på KommunikationsForum
“Som karakteristikken ovenfor indikerer, er det at begå sig digitalt da heller ikke kun et spørgsmål om at kunne det tekniske. Ej heller er det et spørgsmål om blot at have de rette redskaber. Nej, det er snarere et spørgsmål om at have digital indsigt. I det ligger, at man som leder forstår, at digitaliseringen ikke kun bringer et utal af forretningsmuligheder med sig – den kommer også med en ny måde at være sammen på. Digital kommunikation og samvær afviger i forhold til det, vi er vant til, fordi initiativet og magtbalancen rykkes.”


Tiden kalder på en ny ledertype – Interview til EGN
“De klassiske hierarkiske autoriteter falder sammen. I stedet hersker internettets dogme om, at alle som udgangspunkt har lige adgang, uanset titel og status. Som leder skal man i langt højere grad søge medarbejdernes respekt og anerkendelse.”


Sæt ansigt på kommunikationen – Interview til EGN
“Samtidig skal man være klar over, at nærhed på afstand i ligeså høj grad skabes i tid – som distanceleder bør tilgængelighed i tid – ikke kun synlighed – være et fokuspunkt.”


Du sender for mange e-mails – send en video i stedet – Indlæg i Computerworld
“Kanalerne kan noget forskelligt – det kommer alt sammen an på formål, modtager og omstændigheder. Det afgørende er at kunne spille på flere strenge og at kunne levere de rette ord til rette tid og på den rette måde. 
For derved viser du også et mere fuldent billede af dig som leder og kommunikatør – og som menneske.”


Led dig vej gennem videomødet – Indlæg i Executive Rhetoric
“Her kommer tre overordnede anbefalinger, der kan hjælpe dig med at lykkes med dit lederskab via video. Og hvor paradoksalt det end kan lyde, så handler det hele om, at du skal styre mødet ved at give styringen fra dig.”